Home Recensie; Een maaltijd in de winter

Een maaltijd in de winter

door Hubert Mingarelli
Uitgeverij J.M. Meulenhoff, Amsterdam. ISBN13: 9789029089609

Boek cover - Een maaltijd in de winter door Hubert Mingarelli

Een dag uit het leven van drie Duitse soldaten in Polen tijdens De Tweede Wereldoorlog is het toneel waarop de indrukwekkende roman Een maaltijd in de winter is gebaseerd. Een Duitse legereenheid op het Poolse platteland executeert gevangenen en moet hen vervolgens in massagraven gooien. De soldaten Bauer, Emmerich en de naamloze hoofdpersoon hebben grote moeite met hun taak en vragen hun commandant gedurende een dag een andere klus te klaren. Ze moeten in het besneeuwde bos op zoek naar Joden die zijn ondergedoken. Ze vinden een Jood en op weg naar het kampement belanden ze in een verlaten huis. Daar sluiten ze hem eerst op in een hok en delen uiteindelijk met hem en met een Poolse boer de maaltijd. Aan alles is te merken hoeveel de mannen al hebben meegemaakt en hoezeer hun gevoel en verstand zijn afgestompt, waardoor ze vooral handelen uit eigenbelang.

Een maaltijd in de winter is eerder een novelle dan een roman; het bestaat uit korte zinnen met veel aandacht voor scherpe observaties: van hoe de mannen met elkaar omgaan, de snijdende kou buiten en de manier waarop ieder de situatie ervaart. De schrijver plaatst de drie soldaten voor het afschuwelijke dilemma dat ze deze Jood – waarmee ze de maaltijd hebben gedeeld – de volgende dag moeten terugbrengen en weten dat hij vervolgens ook gefusilleerd zal worden. Bijzonder knap van de schrijver dat hij het dilemma levensecht schetst zonder hier een moreel oordeel over te vellen. Het boek is zeer goed vertaald door Reintje Ghoos en Pieter van der Sterre. Je leest het boek in een adem uit.

De Fransman Hubert Mingarelli (1956) heeft een uiteenlopend oeuvre op zijn naam staan. Hij publiceerde romans en verhalenbundels, waaronder Quatre Soldats, waarvoor hij in 2003 de Prix Medicis kreeg. Mingarelli woont bij Grenoble.

Augustus 2014