Home Recensie; Ga heen, zet een wachter

Ga heen, zet een wachter

door Harper Lee
uitgeverij de Bezige Bij, 2015

In 1960 verscheen van Harper Lee To kill a mockingbird, vertaald als Spaar de spotvogel. Het boek werd wereldberoemd. Nu, 55 later, verscheen haar tweede roman Ga heen, zet een wachter. Dit is eigenlijk Lee's eerste boek. Ze bood het destijds aan de uitgever aan, die haar adviseerde het te herschrijven. Een jaar geleden werd het typoscript van Ga heen, zet een wachter ontdekt in het archief van Lee. Boekcover - Ga heen, zet een wachter, door Harper LeeHet boek werd halverwege de jaren vijftig geschreven en speelt zich ook in die tijd af. Jean Louise - werd als kind Scout genoemd- keert op haar 26 e uit New York terug naar het stadje van haar jeugd Maycomb om haar ziekelijke vader, Atticus, te bezoeken. Ze doet een vreselijke ontdekking want haar vader blijkt een racist en vindt dat 'de negers als volk nog steeds in hun kinderjaren verkeren'. Ze is totaal ontredderd en vraagt zich af of haar vader de man is die ze als kind kende, ze als held vereerde en herinnerde als de verdediger van een onschuldige zwarte. In de volgende dialoog wordt het probleem helder verwoord: 'Als je een keer goed vernederd bent, Atticus, voel je je alsof je te afstotelijk bent om met andere mensen om te gaan. Hoe de negers nog zulke goede mensen zijn gebleven is mij een raadsel, na een eeuw van systematische ontkenning van hun menselijkheid. Ik zou weleens willen zien wat voor wonder we kunnen verrichten door een week fatsoenlijk tegen ze te zijn'. 'Ik heb je vermoord Scout. Ik moest wel'. 'Hou nu eens op met die dubbelzinnigheden! Je bent een aardige, lieve oude man en ik zal nooit meer een woord geloven van wat je tegen me zegt'. 'Maar ik hou van je' zegt Atticus.

De titel is ontleend aan Jesaja 21, vers 6: want aldus heeft de Heere tot mij gezegd: ga heen, zet een wachter en laat hem aanzeggen wat hij ziet.

Aan het eind van het boek lijkt Jean Louise in te zien dat de confrontatie tussen de generaties een stadium is in haar volwassenwording.'

In Ga heen, zet een wachter komen veel personen uit Spaar de spotvogel terug. Het boek ontroert en is bijzonder actueel nu ras weer zo'n belangrijk onderwerp is in Amerika en in ons land. Een tip: lees ook Spaar de spotvogel en vergelijk beide boeken!

Harper Lee werd gebieden in 1926 in Monroeville, Alabama. Haar eerste boek Spaar de spotvogel was een bestseller. Ze won er de Pulitzer Price en talloze andere prijzen mee. Het boek werd verfilmd met Gregory Peck in de hoofdrol en won drie Oscars.

Augustus 2015