Home Recensie; Leven na leven

Leven na leven

door Kate Atkinson
2013, Uitgeverij: Atlas Contact, ISBN13: 9789025440701

….´Och, mevrouw Todd, ze is er niet meer, mevrouw. Dood voor ze de kans heeft gehad om te leven. Wat vreselijk, wat vreselijk. Nou wordt ze beslist een engeltje in de hemel. O, ik wou dat meneer Todd er was. Wat vreselijk. Zal ik mevrouw Glover wakker maken? Het kleine hartje. Een hulpeloos, wild kloppend hartje. Stopte ineens, als een vogel die uit de lucht valt. Een enkel schot. De duisternis viel in`… Maar ook: …`Ik heb gehoord dat de baby bijna is overleden, zei mevrouw Glover. We zijn op de proef gesteld, zei Sylvie, en niet te licht bevonden deze keer, zei Bridget´…

Boek cover - Leven na leven door Kate Atkinson

Wat zou het gevolg zijn als je als mens meerdere levens hebt? Worden dingen beter door opnieuw te beginnen? Wat beiden inzichten uit vorige levens je? In de roman Leven na leven experimenteert de Engelse schrijfster Kate Atkinson met dit gegeven. Kan haar hoofdpersoon Ursula Todd de wereld redden van de onvermijdelijke neergang en zal ze het doen?

De geschiedenis van de welgestelde familie Todd vormt de kern van de ambitieuze roman van Kate Atkinson. Ursula Todd wordt in 1910 in een buitenwijk van Londen geboren en sterft in het 1e hoofdstuk. In het volgende hoofdstuk wordt ze geboren en blijft ze leven. Dat zal zich telkens herhalen. Ursula krijgt steeds het vermoeden dat ze een eerder leven heeft gehad en maakt gebruik van informatie die ze in haar volgende leven benut. In de ruim 500 pagina´s dikke roman, dat zich afspeelt tussen 1910 en 1970 , en waarbij feiten en fantasie elkaar afwisselen- wekt Atkins Ursula telkens tot leven om haar de geschiedenis te laten beïnvloeden. In Leven na leven –, waarbij de Tweede wereldoorlog een grote rol speelt- maakt de schrijfster gebruik van literaire citaten en vooral beeldend taalgebruik over het bombardement van Londen, over de moordaanslag op Hitler en over reïncarnatie.

Na het lezen van deze meeslepende familiegeschiedenis weet je nog niet hoe het mogelijk is dat Ursula steeds opnieuw aan haar leven begint, terwijl ze eerder dood is gegaan. Je blijft achter met de vraag of je als mens verantwoordelijk bent voor het redden van de wereld. Interessant is echter de vraag wat je zou doen als je verkeerde keuzes in je leven ongedaan zou kunnen maken.

Kate Atkinson won de Witbread Award voor haar 1e roman Achter de schermen. Leven na leven was genomineerd voor de Women's prize for fiction 2013 en won de Costa Novel Award 2013.

Juni 2014