Home Recensie Vrouw op de Apenrots

Vrouw op de apenrots

Carolina Pruis
2013, BBNC Uitgevers, ISBN: 9789045313955

De bekende primatoloog Frans de Waal beschrijft in Chimpanseepolitiek, macht en seks onder mensapen over het grote verschil in gedrag tussen mannetjes en vrouwtjes, dat voor een belangrijk deel hormoongedreven is. Dit boek gaf Carolina Pruis veel herkenning en bood  haar een viertal inzichten: mannen en vrouwen zijn zeer verschillend en hebben andere spelregels om leiderschap te verwerven en te behouden; vrouwen moeten zich vooral niet als man gedragen om zich een positie op de apenrots te verwerven; het is een misvatting dat de weg tot de top door mannen versperd wordt en neem werken en carrière maken niet te serieus, maar zie het als een spel. Het resultaat van Vrouw op de apenrots is een enthousiasmerend en met humor geschreven boek. Met concrete en veelal overtuigende tips. Over de noodzaak om te weten dat mannen een selectief hoorvermogen hebben, het advies aan vrouwen om de stereotypering te doorbreken door niet  in een vergadering koffie in te schenken, over het nut je als vrouw bewust te zijn van je eigen ego en te weten dat de size van je hakhoogte bepalend is in de omgang met veelal kleine mannen aan de top. Het is volgens Pruis een misvatting dat vrouwen slachtoffer zijn van het glazen plafond; als dit al bestaat is het door vrouwen zelf gecreëerd. Het verfrissende van Vrouw op de apenrots is dat de auteur zélf de carrièreladder heeft beklommen en met vallen en opstaan een plek op de apenrots heeft veroverd. Ze besluit haar boek met een prikkelend motto: vertrouw op je (vrouwelijke) capaciteiten, werk hard, wees niet bang en toon lef. En vooral: heb plezier!

Carolina Pruis behoorde in 1999 tot de top van 25 zakendiva´s in Nederland. Daarna richtte ze haar eigen bv Groot geluk op en leerde als interimmanager hoe je je als vrouw onder mannelijke uitdagers kunt handhaven.