Home Recensie; Zolang niet alles is verteld

Zolang niet alles is verteld

door Marre van Dantzig
Uitgeverij De Brouwerij, Maassluis, ISBN13: 9789078905622

'Bij mijn vader is vorige week de ziekte van Parkinson geconstateerd. Het vonnis kwam niet uit de lucht vallen; de neuroloog bevestigde de diagnose van de huisarts en zette elf kenmerken op een rijtje, die precies bleken te kloppen. Mijn vader hallucineert bovendien. Hij ziet vreemde vogels die in geen velden of wegen te bekennen zijn. De specialist zegt dat dat een bijwerking van zijn medicijnen is'. ... 'Zijn vingers kunnen de viool niet meer hanteren, de auto moet hij laten staan, 's nachts zoekt hij naar de kamer die hij net verlaten heeft. Zijn dagen zijn vervuld met hindernissen, hij krimpt en kromt almaar. Ineens besef ik dat ik snel moet zijn als ik zijn leven, zijn verhalen wil bewaren'.

Boek cover - Zolang niet alles is verteld door Marre van Dantzig

De vader van Marre van Dantzig vluchtte tijdens de oorlog met zijn ouders, zus en neef naar Zwitserland, verbleef enkele jaren in het Verre Oosten en was gedurende lange tijd zakelijk leider van het Concertgebouworkest. Op het moment dat zijn geheugen hem in de steek laat en de geestelijke teloorgang van haar vader voortschrijdt, wil Marre alles over hem te weten komen. In veertig korte hoofdstukken komt het beeld van een bijzondere man tot leven. Die ontroerende brieven schrijft aan zijn ouders en vrouw als hij ver van huis is. Die viool is gaan spelen omdat zijn grootouders hem meenamen naar concerten: ‘zij luisterden naar mijn eerste oefeningen alsof ik een sonate van Mozart speelde”. Die een grote hoeveelheid partituren heeft verzameld en die bovenal met veel liefde zoveel jarenlang de leiding had over het Concertgebouworkest, dat vorig jaar zijn 125-jarig jubileum vierde.

De schrijfster heeft gebruik gemaakt van vergeelde documenten, dozen met krantenartikelen, souvenirs en haar eigen herinneringen. Herinneringen aan de vele diners en recepties in het huis aan de Keizersgracht waar ze het als kind heel gewoon vond dat beroemde dirigenten, solisten en leden van het orkest na afloop van een concert kwamen souperen. En ze schrijft vol liefde over het contact met haar vader op het eind van zijn leven en herinnert zich “zijn warme stem en woorden die me doen denken aan het vertrouwde geluid van toonladders waarop ik als kind in slaap werd gesust”.

De titel van het boekje is mooi gevonden: tijdens een reis naar India klinken de woorden van Marre’s vader als een mantra in haar oren: ‘wat gaat er verloren van de dingen die niet geboekstaafd zijn? Lang niet alles is verteld.

Een aantal foto´s van o.a. Dolf van Danzig met koningin Juliana tijdens een galavoorstelling in het Concertgebouw verlevendigen dit prachtige eerbetoon van een dochter aan haar vader.

Marre van Dantzig runt de mooiste boekhandel van Amsterdam: Evenaar, gespecialiseerd in reisverhalen en 'literatuur van ver'. Boeken verkopen, boeken lezen en verhalen schrijven horen onlosmakelijk bij elkaar. En zo schreef ze het boek over haar vader: Zolang niet alles is verteld, een kleine kroniek van mijn vader.

Augustus 2014